För dig som är bilåtervinnare

För att få skrota bilar krävs att man har en auktorisation som bilåtervinnare.

Den 1 juni 2007 infördes en ny bilskrotningsförordning (SFS2007:186), som ersatte den tidigare och samtidigt ersätter de miljöregler för bilåtervinnare som infördes av Naturvårdsverket den 21 april 2002. I denna förordning kan man läsa om vilket ansvar man har som bilåtervinnare. 

Bestämmelser om hur den plats, där bilarna behandlas ska se ut, finns i 25 § i den nya förordningen. I 26 § finns bestämmelser om minimikraven för vilka vätskor som ska tappas av och vilka material och komponenter som ska tas om hand, innan bilen lämnas vidare för fragmentering.

Skrotningspremien försvann den 1 juni 2007 .Bilägaren ska nu, utan kostnad, kunna lämna sin bil till producentens mottagningssystem. Närmare information finns här 

Mottagningsbevis och skrotningsintyg.
Mottagningsbeviset utfärdas av mottagaren då bilen överlämnas till auktoriserad bilåtervinnare, och bilägarens underskrift ska finnas med. Skrotningsintyg utfärdas av bilåtervinnare senare då bilen miljöbehandlats. För ytterligare information, se den nya förordningen (SFS 2007:186)

Kvicksilver-, PCB/PCT-lista
Bilindustrin har tagit fram en lista över komponenter i äldre bilar som innehåller kvicksilver och/eller PCB/PCT. Listan ändras inte regelbundet, eftersom information för nyare bilar finns i IDIS (se nedan). Syftet är att göra det möjligt att identifiera och ta bort dessa komponenter.
Listan kan laddas ner under filer.

International Dismantling Information System (IDIS)
Mer än 20 biltillverkare världen över har, för att stödja en sund och miljöanpassad behandling och skrotning, utvecklat ett datoriserat informationssystem som riktar sig till bilåtervinnare och andra återvinningsföretag. Idag finns data om närmare 1200 bilmodeller i systemet. För information och beställning se www.idis2.com.