Alliansens valmanifest skapar stora oklarheter på bilmarknaden

BIL Sweden ser positivt på att Alliansen allt tydligare tar ställning för en IPCC-baserad klimatstrategi, dvs att sträva efter breda och likformiga styrmedel som omfattar alla utsläpp, men beklagar de oklara beskeden kring tjänstebilar och etanolbilar.

BIL Sweden ser positivt på att Alliansen allt tydligare tar ställning för en IPCC-baserad klimatstrategi, dvs att sträva efter breda och likformiga styrmedel som omfattar alla utsläpp. Det tar sig bl a uttryck i avvisandet av höjd formell koldioxidskatt (som i stort sett bara vägtrafiken betalar) och ambitionen att istället få med de sektorer som idag inte betalar någon koldioxidskatt (t ex flyg och sjöfart) i klimatpolitiken

BIL Sweden ser också positivt på att Alliansens i valmanifestet slår fast att ökad låginblandning enligt EU-direktivet ska införas. En ökad låginblandning av etanol i bensin från 5 % till 10 % och av RME i diesel från 5 % till 7 % minskar enligt BIL Swedens beräkningar koldioxidutsläppen från vägtrafiken med 475 000 ton per år. Det motsvarar de årliga koldioxidutsläppen från 170 000 genomsnittliga bensindrivna personbilar i beståndet och är därför en angelägen åtgärd som bör genomföras skyndsamt.

BIL Sweden ser däremot med oro på de oklara beskeden kring den framtida svenska miljöbilsstrategin.

För det första presenteras en fortsättning efter år 2011 av de nedsatta förmånsvärdena för miljöbilar som en möjlig reform om ekonomin så tillåter.

-Det är inte rimligt att när endast 15 månader återstår ge så oklara besked. Kalkylerna för en tjänstebil baseras vanligen på 36 månader, vilket gör att den korta framförhållningen nu stör marknaden på ett oskäligt sätt, säger Bertil Moldén VD för BIL Sweden

För det andra skapas stor osäkerhet kring vilken roll etanolbilar ska ha i den framtida svenska miljöbilsstrategin. Att etanolbilar inte ska omfattas av reglerna till nedsatt förmånsvärde står klart. Däremot förefaller det vara så att de ska fortsätta klassas som miljöbilar och få den femåriga fordonsskattebefrielsen samt att bränslet ska fortsätta vara skattebefriat.

-Det blir nu i stort sett omöjligt för biltillverkarna att avgöra om de ska satsa på att ta fram etanolanpassade bilar för den svenska marknaden eller inte. Alliansen måste tydligare klargöra hur de ser på etanolbilarnas roll i strategin för att minska koldioxidutsläppen från vägtrafiken och öka andelen förnyelsebara bränslen, säger Bertil Moldén.

För mer information kontakta Bertil Moldén, tel 08-7004110 eller 0706-386531.