Almedalens viktigaste näringsipolitiska seminarium handlar om fordonsindustrin

Almedalens viktigaste industripolitiska seminarium med bl a Jan-Åke Jonsson och Mats Odell tar pulsen på fordonsindustrin. Under rubriken ”Krisen i fordonsindustrin – kommer jobben tillbaka?” arrangerar BIL Sweden och MRF ett seminarium måndagen 5/7 kl 13.00 om fordonsindustrins framtid i Sverige.

Fordonsindustrin har länge varit Sveriges viktigast branch vad gäller export, forskning och utveckling, teknikspridning mm. Under krisen försvann ca 30.000 jobb i branschen och exporten minskade kraftigt. Vad händer nu? Kan branschen åter bli en tillväxtmotor för Sverige?

Medverkar gör Saabs VD Jan-Åke Jonsson tillsammans med representanter från alla de fyra tillverkarna med produktion i Sverige – Jan-Erik Sundgren AB Volvo, Anders Kärrberg Volvo PV och Urban Erdtman Scania. Finansmarknadsminister Mats Odell och Socialdemokraternas näringspolitiska talesman Tomas Eneroth står för den politiska analysen. Underleverantörernas situation belyses av Svenåke Berglie VD Fordonskomponentgruppen och Anna Hallberg vVD Almi Företagspartner. Från den fackliga sidan deltar Metalls ordförande Stefan Lövén och Unionens ordförande Anette Hellgren.

För mer information kontakta vVD Ulf Perbo som ansvarar för branchens Almedalsarrangemang, tel 0709-946363.

Hela branschens Almedalsprogram hittar du här.