Almedalsveckans stora el- och miljöbilsseminarier

Förutom den stora utställningen med ca 30 miljö- och elbilar (se pressrelease 15/6) arrangerar BIL Sweden och MRF fyra högklassiga seminarier kring ämnet miljö- och elbilar under Almedalsveckan 4-10/7. Deltar gör bl a miljöminister Andreas Carlgren och andra ledande miljöpolitiker, generaldirektörerna för Trafik- och Naturvårdsverket, flera ledande forskare samt experter från branschen och olika intresseorganisationer.

Tisdag kl 13.00 arrangeras seminariet ”Elbilens möjligheter och utmaningar”. Där presenterar professor Per Kågeson en kritisk granskning av vilka klimateffekter en ökad elanvändning egentligen får. Rapporten kommenteras av Svensk Energis VD Kjell Jansson. Energimyndighetens elbilsexpert Magnus Henke gör sedan tillsammans med representanter från världens ledande elbilsproducenter en genomgång av de fordon som nu kommer att lanseras. Bl a finns bilar på plats som aldrig tidigare visats i Sverige

På onsdag kl 13.00 diskuteras ”Är etanolbilar bra för miljön” med de ledande forskarna samt etanolens anhängare och arga kritiker. Medverkande: Professorerna Karin Ericsson och Sören Wibe, Naturskydsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson, Jakob Lagerkrantz från Gröna Bilister, Gustav Landahl Stockholms Stad, Alarik Sandrup från Lantmännen Energi, Anders Fredriksson VD Sekab samt Anna Henstedt BIL Sweden.

På torsdag arrangeras en heldag med start 09.30 kring målet om en fossilfri fordonsflotta 2030 och vilka miljöbilar som kommer att dominera i framtiden. Under förmiddagen medverkar bl a miljöminister Andreas Carlgren och generaldirektörerna för Trafik- och Naturvårdsverket Gunnar Malm och Maria Ågren. Vidare ordföranden och vice ordföranden för riksdagens trafikutskott, Anders Ygeman (S) och Sofia Arkelsten (M) tillsammans med VD:arna för Bussbranschen, Åkeriföretagen, Motorbranschen, Petroliuminstitutet samt Ulf Perbo från BIL Sweden.

På eftermiddagen ligger fokus på hur framtidens fordon kommer att se ut och då medverkar Trafikverkets klimatexpert Håkan Johansson och motorjournalisten Håkan Mattsson tillsammans med en lång rad experter från fordonstillverkarna och BIL Sweden. Ca 30 miljöbilar kommer att finnas utställda i anslutning till seminariet.

-Vi vill ta ett seriöst och brett grepp på de miljöfrågor som finns kring vägtrafiken, säger Ulf Perbo, vVD BIL Sweden och ansvarig för Almedalsarrangemangen. –Vi vill motverka ensidighet och snuttifiering och släpper därför fram forskare och experter med olika uppfattningar kring vilka strategier som bör prioriteras.

För mer information kontakta Ulf Perbo, tel 0709-946363. Hela fordonsbranschens Almedalsprogram finner du här.