BIL Sweden skruvar upp nybilsprognosen för 2010

BIL Sweden reviderar upp prognosen för nybilsregistreringarna under 2010 till 255 000 personbilar. Det är en uppjustering med 20 000 bilar jämfört med den tidigare prognosen på 235 000. Även prognosen för lätta lastbilar justeras upp, till 34 000, vilket är en höjning med 4 000 fordon jämfört med den tidigare prognosen på 30 000. Under 2009 nyregistrerades 213 000 personbilar och 27 000 lätta lastbilar.

- Bakgrunden till uppjusteringen av både personbilsprognosen och prognosen för lätta lastbilar är den positiva utvecklingen av både registreringar och ordertecknande som vi sett under de senaste månaderna. För personbilarna är vi nu tillbaks på en normalmarknad sett i en 10-årscykel där snittet ligger på   255 000, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Återhämtningen på den svenska bilmarknaden efter finanskrisen har gått mycket snabbare än förväntat bland annat beroende på följande faktorer, säger Bertil Moldén:

• Uppdämt behov av nyinköp av bil eftersom många avvaktade med sina bilinköp under den värsta finanskrisen. Den åldersstigna bilparken i Sverige gör också att ersättningsbehovet är stort.

• Inkomstskattesänkningar, ökad optimism hos både hushåll och företag och fortsatt låga räntor.

• Låga begagnatlager hos bilhandeln.

- För att inte äventyra den positiva trend vi nu ser på tjänstebilsmarknaden är det viktigt att regeringen snabbt ger klara besked om hur tjänstebilsbeskattningen skall se ut från och med 1 januari 2012, då nuvarande lägre förmånsbeskattning av alternativbränslebilar upphör. Vi anser att regeringen bör förlänga dagens regler till och med 1 januari 2014 för att inte skapa osäkerhet på den viktiga tjänstebilsmarknaden, avslutar Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.