Bilbranschen kräver skrotpeng

Idag kräver bilbranschen att den svenska regeringen inför en skrotpeng för att föryngra bilparken. Bakgrunden är den allt djupare lågkonjunktur som drabbar branschen. Kravet framförs bl a i dagspressannonser.

En rad rapporter under senare tid har förstärkt argumenten för att Sverige bör införa en skrotpeng i syfte att förnya den åldersstigna svenska bilparken. Detta har redan skett i stora billänder i Europa som Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien samt i flera andra länder. Motiven för införandet av skrotpengen är bättre miljö, ökad trafiksäkerhet samt att det är en effektiv åtgärd mot den ekonomiska krisen.

Miljö
De hälsofarliga utsläppen från en gammal bil motsvarar utsläppen från hundra nya bilar.

Säkerhet
Folksam och Vägverket har i en färsk studie visat på stora samhällsekonomiska vinster i form av färre dödliga och svåra personskador när gamla bilar byts ut mot nya. Vinsten blir SEK 3 500/år i sparade kostnader för samhället. Tre års förtida skrotning innebär en besparing om ca 10 000 kronor. Risken att få en dödande skada har i de modernaste bilarna minskat med 90 % jämfört med bilar från tidigt 80-tal enligt Folksam.

Åtgärder mot den ekonomiska krisen
Den senaste europastatistiken visar att Tyskland, som infört skrotningsstimulanser, ökade sin nybilsförsäljning med 21,5 % i februari samtidigt som europamarknaden totalt sett minskade med 18,3 %. Över 200 000 bilar har på bara 80 dagar anmälts för skrotning i Tyskland. I Sverige har bilmarknaden hittills i år minskat med drygt 30 %.

Även den lätta och tunga lastbilsparken behöver föryngras och även här kräver vi en skrotpeng.

– Vi har svårt att förstå regeringens tvekan med att införa skrotpeng i Sverige motsvarande det som skett i andra billänder i Europa. Fördelarna med att byta ut gamla bilar mot nya är stora både ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, säger Per Johansson vd på MRF.

– Det skulle också innebära en tändvätska för att kickstarta den svaga svenska bilmarknaden. Vi anser att en rimlig nivå på en svensk skrotpeng bör ligga på motsvarande 1 000–1 500 euro säger Bertil Moldén vd på BIL Sweden.

För ytterligare information kontakta:

Per Johansson vd för MRF, 0708-96 65 33

Bertil Moldén vd för BIL Sweden, 0706-38 65 31