Fordonsbranschen lyfter klimatfrågan i Almedalen

Intresset för klimatfrågan har svalnat markant efter fiaskot i Köpenhamn, vilket syns i årets Almedalsutbud. Fordonsbranschen har till skillnad från många andra ett långsiktigt engagemang i frågan och påverkas inte av dagsaktuella trender. Därför bjuder BIL Sweden och MRF in Sveriges ledande forskare och arrangerar två seminarier helt inriktade på klimatfrågan.

På söndag kl 15.00 ”Klimatproblemet och vägtrafiken” med den ledande klimatforskaren professorer Markku Rummukainen samt Sverige främsta styrmedelsforskare, professorerna Bengt Kriström och Runar Brännlund. Vidare deltar de centrala miljöpolitikerna Anders Ygeman (S) och Sofia Arkelsten (M), ordförande respektive vice ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott tillsammans med BIL Swedens vVD Ulf Perbo.

På måndag kl 10.00 tas problemet med den förvirrade klimatdebatten upp i seminariet ”Klimatskeptiker och klimataktivister – vem har mest fel?”. Deltar gör bl a superbloggaren Maggie Thauersköld, kvinnan bakom den The Climate Scam, Sveriges mest lästa privata vetenskapsblogg och Anders Hellberg från Greenpeace, bl a känd för att ha blockerat Rosenbad genom att tippa 14 ton tyskt brunkol framför ingången samt fritänkaren Lars Gustafsson, riksdagsledamot (Kd) och Ulf Perbo vVD BIL Sweden. Debatten analyseras av professorerna Markko Rummukainen, Bengt Kriström och Runar Brännlund.

Hela BIL Swedens och MRF:s Almedalsprogram hittar du här.

För mer information, kontakta vVD Ulf Perbo, ansvarig för fordonsbranschens Almedalsarrangemang, tel 0709-946363.