Nya bilars bränsleförbrukning sjunker snabbt i Sverige

Bränsleförbrukningen hos nyregistrerade bilar i Sverige första halvåret 2010 sjönk med nära 7% jämfört med första halvåret 2009.

När det gäller utsläpp av fossil koldioxid – det som skapar klimatproblemet – är Sverige ett av de länder som har absolut lägst utsläpp från nya bilar eftersom vi har en hög andel nyregistrerade bilar som är anpassade för ickefossila drivmedel, främst etanol och biogas.

Den officiella mätmetoden tar inte hänsyn till om drivmedlen är fossila eller förnybara. Exempelvis räknas etanol som bensin och biogas som naturgas, vilket överskattar de verkliga utsläppen. Däremot speglar detta värde utvecklingen av bränsleförbrukningen. Det officiella värdet för koldioxidutsläpp sjönk från 169 gram/km första halvåret 2009 till 158 gram/km samma period i år. Det verkliga värdet var oförändrat 134 gram/km. Orsaken att det verkliga värdet inte sjönk var en nedgång i antalet nyregistrerade etanolbilar.

Period

Officiellt värde CO2 g/km

Verkligt värde (fossil CO2 g/km)

2005

194

179

2006

189

169

2007

181

160

2008

174

139

2009

165

133

2010 1:a halvåret

158

134

 
-Den snabba utvecklingen mot allt bränslesnålare bilar är mycket glädjande, säger Ulf Perbo vice VD BIL Sweden. -Sverige är nu inte längre ett av de länder vars nya bilar har högst bränsleförbrukning och vad gäller utsläpp av fossil koldioxid är Sveriges nya bilar bland de bästa i världen.

För mer information kontakta Ulf Perbo, tel 0709-946363.

Fakta om statistiken:

Se BIL Swedens hemsida för mer information om de olika mätmetoderna – här används den s k klimatkonventionsmetoden. Beräkningarna är preliminära.  Andelen bensin- respektive E85-tankning för E85-bilar baseras på Vägverkets rapport ”Uppdaterade reduktionsvärden för etanol- och gasfordon till bilindex” 2008-10-10. Det innebär att uppgifterna under kolumnen ”Verkligt värde” underskattar det aktuella värdet för 2009 eftersom andelen etanoltankning då var lägre. För att kunna följa den långsiktiga utvecklingen håller vi andelen konstant och justerar inte för det dagsaktuella värdet. Observera att det verkliga värdet inte avser livscykeljusterade värden utan utsläpp av fossil koldioxid vid bilkörning.