Orimligt låg andel vägsatsningar i regeringens infrastrukturplan

Fördelningen av investeringsanslagen är orimlig i regeringens plan för infrastruktursatsningar. Hur kan t ex tåg få 56% av anslagen när 95% av alla resor utförs på våra vägar?

I Sverige utförs idag ca 95% av alla resor och ca 85% av alla passagerarkilometrar med bil och buss[1]. Resterande resor utförs av små stödsystem som tåg, flyg och båt. Långsiktigt kommer vägtrafiken att öka sin marknadsandel. I politiken har det uppstått en osund fixering vid spårbunden trafik som bl a visar sig i att 56% av investeringsanslagen i regeringens förslag går till tågsatsningar och endast 42% till väginvesteringar.

Orsaken till spårbundna trafikens begränsade betydelse och potential är just att den är spårbunden. Fordonen sitter fast på stålskenor och kan endast färdas mellan särskilda stationer längs dessa och inte nå resenärernas egentliga destinationer. I ett stort och glest befolkat land som Sverige – endast 22 invånare/kvkm – innebär detta naturligtvis en begränsad potential. Fordonen kan inte heller starta när resenärerna önskar utan avgår på i förväg bestämda tider, vilket utgör ett växande problem i ett allt mer individualiserat samhälle. Det innebär att det finns några få stora reseströmmar där tåg är ett effektivt transportslag som t ex resor mellan Stockholm och större städer på lagom avstånd som Göteborg, Borlänge och Sundsvall samt resor i rusningstrafik till och från centrala Stockholm från övriga Stockholmsregionen. Dessa reseströmmar är dock i allt väsentligt redan intecknade.

De snabbaste förbättringarna när det gäller såväl miljö, säkerhet som transportkvalitet sker idag inom vägtrafiken. Antalet döda i trafiken är rekordlågt, bränsleförbrukningen sjunker rekordsnabbt och elbilsevolutionen har inletts. I en plan för framtidens investeringar är det därför orimligt att vägtrafiken som redan dominerar resandet fullständigt och som kommer att växa snabbast av alla transportslag får så låg andel av investeringarna. Speciellt om resor inom och till/från Stockholmsregionen räknas bort så har andra transportslag än vägtrafik endast marginell betydelse för mobiliteten.

BIL Sweden anser att samhällsekonomiska bedömningar bör vara vägledande i utformningen av infrastrukturpolitiken och att väginvesteringar därför bör dominera kraftigt i en plan för framtidens infrastruktur.

För mer information kontakta vice VD Ulf Perbo, tel 0709-946363.

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] Exklusive gång och cykel.