BIL Sweden: Premiera nya bilar med låg klimatpåverkan istället för att uppmuntra efterkonvertering av äldre bilar

BIL Sweden anser att förslaget om att ge stöd för konvertering av äldre bilar för körning på biobränslen är ett ineffektivt sätt att minska klimatpåverkan från trafiken. Det kan i värsta fall innebära en ökning av andra utsläpp än koldioxid. Enkelt uttryckt så motsvarar de reglerade avgasutsläppen (miljö- och hälsopåverkande) från en sjuttiotalsbil de från hundra nya personbilar. Detta har medfört att de lokala utsläppen hittills minskat med ca 20% under en 20-årsperiod.


Som exempel på minskning av avgasutsläppen ser vi i tabellen nedan hur avgaskraven för reglerade emissioner från bensindrivna personbilar skärpts från 1976 till idag.

År                                  Koloxid        Kolväten     Kväveoxider      (g/km)

1976 (A10-kraven)           24,2          2,1                1,9

2010 (EU5)                        1               0,1                0,06

Observera att testmetoderna ej är identiska och att jämförelsen ej är direkt jämförbar men visar storleksordningen.

Under de senaste 30 åren har dessutom bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen minskat med 30 % för den genomsnittliga nya bilen. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen har under denna period sänkts från 10,2 l/100km till 6,7 l/100km samtidigt som koldioxidutsläppen sänkts från 244g/km till 165 g/km.

- Genom att subventionera konvertering av äldre bilar för drift på förnybara bränslen riskerar vi att konservera en gammal bilpark (en av Europas äldsta). Istället bör vi fortsätta att uppmuntra en föryngring av bilparken mot energieffektivare bilar som i många fall redan från början är konstruerade för körning på biobränsle, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Dagens regelverk för efterkonvertering ställer dessutom inga krav på reglerade emissioner (miljö- och hälsopåverkande) för bilar äldre än 1993 års modell. Detta medför att man inte har någon kontroll alls på vad som händer med emissionerna vid efterkonvertering av dessa äldre fordon.

- Dessutom motverkas trafiksäkerhetsutvecklingen och försvårar möjligheten att uppnå ”Nollvisionen” och dess etappmål. Genom att istället fortsätta att premiera utbytet av bilparken mot nya bilar med högre krocksäkerhet och nya aktiva säkerhetssystem minskar antalet dödade och svårt skadade i trafiken, säger Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 070-638 65 31