Skrot- och miljömorot en dubblerad vinst för samhället

Det finns cirka 325 000 bilar som saknar katalysator och som används i daglig trafik. Tar vi bort dessa ur trafiken genererar det en vinst för samhället, både genom minskad miljöpåverkan och förbättrad trafiksäkerhet.

Enligt försäkringsbolaget Folksam och Vägverket är den samhällsekonomiska vinsten vid ett byte av en äldre bil till en ny bil, cirka 3 500 kronor per år som den gamla bilens livslängd förkortas. Om livslängden kortas med exempelvis tre år, är vinsten cirka 10 000 kronor. Anledningen till denna vinst är att risken för dödliga och svåra personskador i en gammal bil är väsentligt större än för en helt ny bil.

– Regeringen borde därför införa en skrotpremie för att realisera denna vinst. Och om regeringen dessutom skulle återinföra miljöbilspremien får vi därmed en dubbeleffekt – gamla bilar skrotas ut och ersätts med nya säkrare miljöbilar, konstaterar Bertil Moldén.

– I Europa införs nu i snabb takt stimulansprogram för att skrota ut gamla bilar och öka försäljningen av nya. Samtidigt som konjunkturnedgången motverkas skapar man vinster för miljön och trafiksäkerheten. Exempelvis har man infört skrotmorot i Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Portugal. Vi förväntar oss att även den svenska regeringen snarast föreslår sådana åtgärder, avslutar Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.