Stor majoritet för Förbifart Stockholm inom båda politiska blocken

Sedan regeringen sagt ja till att bygga Förbifart Stockholm har stödet bland stockholmarna stärkts ytterligare. Det visar Demoskops septembermätning där 77 procent av Stockholmarna vill att den byggs medan endast 10 procent är emot. Förra sommaren var 71 procent för och i början av 2009 var 75 procent för byggandet av Förbifarten.

– Trenden är mycket tydlig, allt fler stockholmare vill ha en förbifart. Motståndarna som legat runt 10 procent i alla mätningarna blir inte fler. En markant överströmning har skett från ”vet ej” till ja-sidan sedan den första mätningen för drygt ett år sedan, säger Jessica Alenius, ansvarig för infrastrukturfrågor på BIL Sweden.

Enligt septembermätningen så finns det ett mycket starkt stöd för Förbifarten inom båda politiska blocken i Stockholms län. Närmare 90 procent av de borgerliga sympatisörerna är för byggandet av Förbifarten och endast 4 procent är emot. Inom oppositionen är 65 procent för och 18 procent emot. Bland socialdemokrater är två av tre för byggandet av Förbifarten och bland Miljöpartiets sympatisörer är fler positiva än negativa. 42 procent är för medan 39 procent är emot.

Demoskop har även belyst frågan på nationell nivå. Undersökningen visar att 61 procent är för byggandet av Förbifart Stockholm och 10 procent är emot. Andelen ”vet ej” är 29 procent.

Inom de politiska blocken finns en stor majoritet för Förbifart Stockholm även på nationell nivå. 73 procent av de borgerliga sympatisörerna är för byggandet av Förbifarten medan endast 7 procent är emot. Inom oppositionen är 59 procent för och 10 procent emot. Bland socialdemokrater och vänsterpartister är 60 respektive 52 procent för och 10 respektive 18 procent emot. Bland Miljöpartiets sympatisörer är fler positiva än negativa, 43 procent är för medan 35 procent är emot.

– Den här undersökningen visar på ett mycket starkt stöd för Förbifart Stockholm både bland stockholmarna men även på nationell nivå. Byggandet av Förbifarten är heller ingen blockpolitisk fråga då det finns en stor majoritet inom båda politiska blocken, avslutar Jessica Alenius.

För mer information kontakta Jessica Alenius 08-700 41 19 eller 070 235 63 19.