Höj vägtrafikregisteravgiften med 20 kronor

Igår den 18 oktober arrangerade BIL Sweden, tillsammans med Stena Recycling, Bilretur och Lantbrukarnas Riksförbund, ett seminarium i riksdagen på temat ”cirkulär ekonomi – hur får vi bort ”fulbilarna”? Varje år återvinns cirka 170 000 personbilar. Det finns dock ett stort antal bilar som skulle kunna återvinnas men som idag av olika skäl inte återvinns. Många bilägare dumpar sin bil på allmän plats och på annans mark, utmed vägar, på parkeringsytor och i skogen. En uppskattning som gjorts av Copenhagen Economics är att det idag finns drygt 500 000 bilar som borde komma in till återvinning.

Detta enorma skrotberg av bilar innebär betydande samhällsekonomiska kostnader i form av outnyttjad återvinningspotential i form av material som järn och stål. Det finns också risk att dessa skrotbilar leder till miljöförstöring i form av läckande olja och andra skadliga ämnen. Förekomsten av skrotbilar påverkar också fastighetspriserna i näraliggande områden negativt. Copenhagen Economics rapport hittar ni längst ner i texten.

- Skrotbilar ska inte stå i naturen, det är en resurs som ska tas tillvara. Många kommuner vittnar om en ökning av antalet övergivna fordon de senaste åren. Vi är flera organisationer som tillsammans har ett förslag till lösning på detta växande problem, säger Anna Henstedt, miljöansvarig på BIL Sweden.

- Vårt förslag innebär ett system som fördelar kostnaderna för omhändertagande av övergivna bilar på ett rättvist sätt genom att vägtrafikregisteravgiften höjs med 20 kronor per fordon årligen. 20 kronor är en låg avgift och det möjliggörs av att Transportstyrelsens befintliga system och rutiner används samtidigt som det är ett stort antal fordon som belastas av kostnaden, fortsätter Anna Henstedt.

- Markägare, företagare eller annan drabbad ska med enkelhet få hjälp med att någon transporterar bort fordonet till en säker uppställningsplats där kommunen tar ansvar för att i första hand söka ägaren. Går det inte att hitta ägaren ser kommunen till att fordonet återvinns på ett miljöriktigt sätt och får då också ersättning för kostnader relaterade till hanteringen, säger Michael Abraham, vd BilRetur.

- Vårt förslag är inte nytt. Vi har under ett antal år sökt stöd för vår hållbara lösning och det som krävs är ett regeringsbeslut. Under de senaste nio åren har tre utredningar om övergivna fordon beställts av olika regeringar. Den senaste blev klar för två år sedan men ännu har inga beslut tagits i frågan. Nu är det dags för förändring, avslutar Anna Henstedt.

För mer information kontakta; Anna Henstedt, miljöansvarig BIL Sweden 070-235 60 53, Anders Sverkman, branschansvarig fordonsåtervinning Stena Recycling, 072-216 58 03, Michael Abraham, vd BilRetur, 070-633 26 91 och Josefin Kihlberg, expert hållbar utveckling, LRF 08-787 51 54.

Filer

Den samhällsekonomiska kostnaden av skrotbilar.pdf