BIL Sweden kommenterar budgetpropositionen

Idag presenterade regeringen Budgetpropositionen för 2018. Det tredje Bonus-malusförslaget som regeringen presenterade i början av september ligger fast. Likaså förslag till förändringar när det gäller förmånsreglerna för tjänstebilar och reduktionspliktssystemet. För bussar och lastbilar lyser förslagen med sin frånvaro. Dessutom höjer regeringen skatten på bensin- och diesel igen från årsskiftet.

- Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 är ett ambitiöst mål. Förslaget till Bonus-malussystem kan dock gå stick i stäv mot regeringens mål. Detta eftersom fordon som har en förhöjd fordonsskatt de tre första åren kan bli relativt sett attraktiva efter tre år när skatten blir lägre. Systemet riskerar därmed att dämpa förnyelsen, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Vi välkomnar givetvis den höjda premien/bonusen för rena batteribilar från 40 000 kronor till 60 000 kronor, men samtidigt har regeringen glömt bort en viktig pusselbit i Bonus-malussystemet – energieffektiviseringen. Sverige har varit mycket framgångsrika med att sänka koldioxidutsläppen från nya bilar genom att premiera energieffektiva bilar. Nu omfattas en mindre personbil av samma malusregler som en lätt lastbil. Att exempelvis barnfamiljer och hantverkare som väljer de miljöbästa bilar marknaden erbjuder ändå drabbas av höga malusskatter kommer att uppfattas som orättvist, fortsätter Bertil Moldén.

- Det är 12 år kvar till 2030. En bils genomsnittliga livslängd är 17 år. Denna ekvation går inte ihop. Om vi ska nå målet till 2030 behöver vi ett system som ökar förnyelsen av flottan, såväl för personbilar som för bussar och lastbilar, fortsätter Bertil Moldén.

Regeringen höjer skatten på bensin och diesel i budgeten för 2018. Höjningen på bensin blir inkl moms 30 öre per liter och för diesel blir höjningen totalt ca 27 öre per liter. Totalt har regeringen sedan den tillträdde höjt skatten på bensin med 1,39 kr (inklusive moms) per liter och för diesel med 1,37 kr (inklusive moms) per liter. Regeringen har infört en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten för varje år från och med 2017. Det innebär att skatten höjs varje år med konsumentprisindex plus två procent.

- Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder. Att då varje år höja bensin- och dieselskatten drabbar framför allt glesbygd, barnfamiljer och människor med knappa ekonomiska marginaler som är i behov av bilen. Sverige är på väg att få världens högsta skatt på bensin och diesel. Bilismen idag är redan kraftigt överbeskattad i jämförelse med samhällsekonomiska effekter den orsakar, avslutar Bertil Moldén.

För mer information kontakta VD Bertil Moldén, 070-638 65 31.