BIL Sweden söker Chefekonom

BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 97 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. För BIL Sweden är fordonet en självklar del av det hållbara samhället där klimat, miljö, säkerhet, mobilitet, utveckling och tillväxt i centrum.

BIL Sweden är den officiella källan för nyregistreringar i Sverige av bilar, bussar och lastbilar. Det är också en viktig konjunkturmätare. Vi söker nu en person som självständigt kan följa och analysera fordonsmarknadens utveckling. Chefekonomen ska också företräda BIL Sweden i dessa frågor.

Som chefekonom bör du ha erfarenhet av att arbeta med statistik och förmåga att arbeta självständigt med nationalekonomiska analyser. Du ska även ta fram vår registreringsstatistik och ansvara för vårt prognosarbete.

Vi ser gärna att du är:
- Noggrann och strukturerad
- Erfarenhet av statistik och analys, gärna av fordonsmarknaden
- God vana av att arbeta självständigt men även i projektform
- God kommunikativ förmåga

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Näringslivets hus på Storgatan 19 i Stockholm.

Kontakta gärna Jessica Alenius, vice VD BIL Sweden, 070-235 63 19, om du vill veta mer om tjänsten. Vi kommer att kalla till intervjuer löpande.

Ansökan bör förutom sedvanliga ansökningshandlingar även innehålla minst två referenser och mailas till jessica.alenius@bilsweden.se

Vi mottar ansökningar fram till den 19 oktober.