Mattias Bergman ny VD för BIL Sweden

I samband med att nuvarande VD Bertil Moldén går i pension kommer Mattias Bergman att tillträda som VD den 1 februari

- Fordonsindustrin går igenom en stor förändring just nu både avseende ny teknologi och nya affärsmodeller. Det innebär både affärsmöjligheter och utmaningar för våra medlemmar och oss som branschorganisation. Mattias Bergman tar med sig relevant erfarenhet och nätverk till sin nya roll som VD, säger Magnus Jonsson ordförande i BIL Sweden.

Mattias Bergman är civilekonom och har en lång erfarenhet av ledande positioner i näringslivet i Sverige och internationellt. Under många år arbetade han på Exportrådet med svenska företags expansion i Asien. De senaste fem åren har Mattias Bergman varit VD för elbilstillverkaren NEVS samt varit dess representant i BIL Swedens styrelse.

- Jag är stolt över svensk fordonsindustri och att fortsätta arbetet med att möta marknadens nya krav blir en spännande uppgift. Samtidigt som Sverige behöver en konkurrenskraftig fordonsindustri med både tillverkning och utveckling i framkant så måste vi fortsätta arbetet med att göra den svenska marknaden för mobilitetslösningar och transporter attraktiv, säger Mattias Bergman.

Bertil Moldén har under tolv års varit VD för BIL Sweden och framgångsrikt drivit och positionerat BIL Sweden som en trovärdig samtalspartner i allt som rör fordonsbranschen. Han går nu i en välförtjänt pension men kommer fram till juni stå till styrelsens och VDs förfogande.

Mattias Bergman kommer, efter tillträdet den 1 februari, under de efterföljande veckorna avveckla sina övriga engagemang. Vår vice VD Jessica Alenius finns också tillgänglig för att svara på frågor.

Fakta om BIL Sweden
BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 99 procent av nybilsförsäljningen i Sverige. För BIL Sweden är bilen en självklar del av det hållbara samhället där klimat, miljö, säkerhet, mobilitet, utveckling och tillväxt står i centrum.

För ytterligare information och frågor kontakta Mattias Bergman 0708-10 78 86 eller BIL Swedens styrelseordförande Magnus Jonsson 070-820 00 60.