Busstransporter

 

Ett uppskattat transportslag

Som transportslag fyller bussen en oundgänglig samhällsfunktion. Under 2022 gjordes i Sverige cirka 574 miljoner resor med kollektiva färdmedel. Hela 52 procent av påstigningarna i kollektivtrafiken gjordes på någon av de bussar som dagligen är i trafik i landet. Antalet bussar i trafik ökade med närmare fem procent i Sverige under 2022 och uppgick i slutet av året till cirka 14 000 totalt. Körsträckan hos svenska stadsbussar, region-, långfärds- och mindre bussar uppgick 2022 till sammanlagt 93 miljoner mil.

 

Minskade utsläpp till förmån för klimat och miljö

Den pågående elektrifieringen av vägtransportsektorn är en viktig del i arbetet att minska miljö- och klimatavtrycket från fordonsflottan inom EU. Sett till det totala antalet bussar i Sverige 2022 utgörs fortfarande flertalet, drygt 73 procent, av dieseldrivna bussar. Cirka 19 procent av bussarna drivs med fordonsgas medan drygt 6 procent är rena elbussar. Bland stadsbussarna är emellertid elbussarna redan konkurrenskraftiga och förväntas snabbt ta ytterligare marknadsandelar. Idag utgörs cirka 15 procent av landets stadsbussar av elbussar. Kommissionens förslag till nya CO2-mål för tunga fordon innebär bl.a. att alla nya stadsbussar ska vara emissionsfria fr.o.m. 2030.

 

Bus Rapid Transit - BRT

Då tysta och utsläppsfria elbussar används inom det koncept som kallas ”BRT” – Bus Rapid Transit, erhåller man en unik kombination av bussens samtliga fördelar. BRT bygger i korthet på att kombinera bussens flexibilitet med spårvägens traditionella fördelar, men till en betydligt lägre samhällsekonomisk kostnad. Genom bl.a. separerade bussgator, anpassade trafiksignaler, förenklad på- och avstigning vid speciellt utformade hållplatser, skapas helt nya möjligheter för snabba persontransporter med hög turtäthet – till relativt sett mycket låga kostnader. BRT-konceptet vinner av naturliga skäl snabbt mark och har en mycket stor potential för framtidens kollektivtrafik, såväl i Sverige som i vår omvärld.