Nytt datum: Att marknadsföra bilar med miljöargument – vad gäller?

Seminariet är framflyttat till januari 2021 pga Covid-begränsningarna.

BIL Sweden bjuder in till ett frukostseminarium om regler och riktlinjer gällande miljöpåståenden vid marknadsföring av bilar till konsument. Seminariet kommer bland annat fokusera på frågor som berör marknadsföring i bilhallar, annonser samt marknadsföring på nätet.

Seminariet genomförs i samarbete med Konsumentverket, Reklamombudsmannen och MRF. Införandet av WLTP-körcykeln, ny miljöbilsdefinition och ökad andel laddbara bilar i nyregistreringarna gör att det finns ett flertal nya begrepp med miljöpåstående och miljöargument som kommer att redas ut under seminariet. Seminariet tittar också på grunderna i marknadsföringslagen samt hur reglerna för etisk marknadsföring påverkar hur reklam för bilar får se ut ur ett miljöperspektiv

Seminariet kommer även att livesändas på BIL Swedens Facebooksida: www.facebook.com/bilsweden.

Medverkande:
Charlotte Söderlund, jurist, Konsumentverket
Gunilla Welander, jurist, RO
Jakob Rönnerbäck, jurist, RO
David Norrbohm, vice vd och jurist, MRF
Anders Norén, teknisk chef, BIL Sweden
Ulf Svensson, teknisk samordnare, BIL Sweden

Länk till anmälan kommer inom kort.