BIL Sweden höjer nybilsprognosen för 2011

BIL Sweden reviderar upp prognosen för nybilsregistreringarna under 2011 till 310 000 personbilar. Det är en uppjustering med 15 000 bilar jämfört med den tidigare prognosen på 295 000. Även prognosen för registreringarna av lätta lastbilar under 2011 justeras upp från 42 000 till 45 000.

- Bakgrunden till upprevideringen av prognoserna är den mycket positiva utvecklingen av nyregistreringarna och att orderböckerna är mycket välfyllda. Personbilsregistreringarna i april var de högsta för en aprilmånad under de senaste 22 åren och registreringarna av lätta lastbilar de näst högsta någonsin för en aprilmånad, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Den svenska ekonomin utvecklas mycket starkt och prognoserna talar om fortsatt stark tillväxt både i år och de närmaste åren. Hushåll och företag är optimistiska om framtiden. Allt detta gör att vi nu tycker det är dags för en uppjustering av prognoserna, fortsätter Bertil Moldén.

- Stora infrastrukturinvesteringar, industrins behov av servicebilar samt ROT- och RUT-avdragen bidrar till den starka lastbilskonjunkturen som gör att vi nu uppreviderar prognosen för lätta lastbilar, säger Bertil Moldén.

- Om prognoserna slår in blir 2011 det fjärde bästa personbilsåret någonsin och för lätta lastbilar blir årets registreringar all time high, konstaterar Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.

10 bästa personbilsåren

År            Antal nyregistrerade personbilar

1.    1988        343 963
2.    1987        315 950