Supermiljöbilar populärare än väntat

BIL Swedens läns- och kommunfördelade nyregistreringsstatistik för januari-september visar bl.a. att fyra av tio supermiljöbilar har registrerats i Stockholms län. Supermiljöbilarna har blivit populärare än väntat och tilldelningen av pengar för supermiljöbilspremien (40 000 kr per bil), under 2012 har redan tagit slut. Men de som köper supermiljöbilar idag blir inte utan premien, däremot får man vänta till i början på nästa år med att få premien då 2013 års anslag för supermiljöbilspremien blir tillgängligt för Transportstyrelsen.

Av statistiken framgår vidare:

• Norrbottens län är det enda län som ökat sina totala nyregistreringar av personbilar hittills i år.

• Varannan nyregistrerad bil är en miljöbil på Gotland, vilket innebär att Gotlands län har den högsta miljöbilsandelen av nybilsregistreringarna.

• Jämtlands län har den högsta dieselandelen av nyregistreringarna.

- Supermiljöbilarna, dvs elbilar och laddhybrider, har blivit populärare än väntat och tilldelningen av medel för supermiljöbilspremien under 2012 har redan tagit slut. De som idag köper supermiljöbilar kommer dock att få premien, fast först i början på nästa år då 2013 års anslag blir tillgängligt  för Transportstyrelsen, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Norrbottens län är det enda län som ökat sina nybilregistreringar hittills i år. Den goda konjunkturen för gruvnäringen är en viktig förklaring till ökningen, fortsätter Bertil Moldén.

- Nästan varannan ny bil som säljs idag är en miljöbil. Högsta miljöbilsandelen har Gotland. Med den skärpta miljöbilsdefinition som träder ikraft 1 januari 2013 kommer andelen miljöbilar att sjunka kraftigt. Vi kan räkna med att många kommer passa på och köpa en ny miljöbil och få den inregistrerad före årsskiftet för att få den femåriga fordonsskattebefrielsen som gäller för miljöbilar, avslutar Bertil Moldén.

Miljöbilsregistreringar per län - nyregistreringar jan-sep 2012

Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet under jan-sep 2012 då 50,3 % av alla nyregistreringar i länet var miljöbilar. På andra plats kom Västra Götalands län med 48,8 % miljöbilar. Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen under jan-sep 2012 var 44,2% jämfört med 39,3 % under jan-sep 2011.

Dieselbilar per län - nyregistreringar jan-sep 2012

Den högsta dieselandelen under jan-sep 2012 hade Jämtlands län med 79,9 % dieslar av de totala nyregistreringarna i länet. Den näst högsta dieselandelen hade Norrbottens län med 76,8 %. Riksgenomsnittet för dieselandelen under jan-sep 2012 var 67,0 % jämfört med 60,9 % under jan-sep 2011.

Totala nyregistreringar av personbilar per län och kommun jan-sep 2012

I Stockholms län uppgick det totala antalet nyregistrerade personbilar under jan-sep 2012 till 56 983 vilket är 3,0 % färre än under jan-sep 2011. Motsvarande siffror för det näst största länet, Västra Götalands län, var 36 877 registreringar, en nedgång med 13,4 %. Det enda län som ökade sina registreringar var Norrbottens län med ett plus på 4,5 %.

Nyregistreringarna per kommun visar att Stockholm är den kommun i landet som hade flest nyregistreringar under jan-sep 2012 med 27 929 följt av Göteborg med 12 054 registreringar. De höga registreringarna i Stockholm beror bl.a. annat på att många stora börsbolag har sitt säte i Stockholm och att dessa bilar registreras i Stockholm även om de används i övriga delar av landet. Att Solna har så många registreringar beror på att flera leasing- och hyrbilsbolag har sitt säte i Solna, vilket innebär att många leasingbilar och hyrbilar registreras i Solna men bilarna används i övriga delar av landet.

Detaljerad information finns i bifogade material.