Avvikande kalkylvärden i Sverige missgynnar väginvesteringar

På ett seminarium, som arrangerades av BIL Sweden och Motorbranschens Riksförbund, presenterade två ledande experter en internationell jämförelse och en vetenskaplig granskning av de kalkylvärden som används i den svenska trafik- och infrastrukturpolitiken.

Gunnar Lindberg, forskningschefen vid VTI:s transportekonomiska enhet har granskat värderingarna av tidsvärden, luftföroreningar, trafiksäkerhet och buller. Hans granskning består i en jämförelse mellan de värden som rekommenderas i Sverige (ASEK) och de värden som rekommenderas i den handbok EU-kommissionen publicerat. Professor Runar Brännlund, Umeå universitet, har genomfört en vetenskaplig granskning av de metoder och värderingar av koldioxid som rekommenderas i Sverige (ASEK).
 
– Deras rapporter visar på en rad anmärkningsvärda avvikelser från internationellt accepterade värden och från vetenskapligt grundade värden. Det gäller tidsvärdena för korta resor som är lågt värderat jämfört med den europeiska metodiken, men även luftföroreningar på landsbygd och buller som värderas betydligt högre i Sverige än i EU:s handbok, säger Ulf Perbo, vice vd på BIL Sweden.
 
– Koldioxid åsätts ett extremvärde som strider mot det vetenskapliga underlag som finns. Det svenska värdet är ca 10 gånger högre än det vetenskapligt motiverade värdet. Istället för 1,50kr/kg CO2 som används i Sverige bör värdet vara 14 öre/kg CO2, avslutar Ulf Perbo.
 
På seminariet medverkade, förutom Gunnar Lindberg och Runar Brännlund, även professor Jonas Eliasson, KTH , Thomas Broberg, Konjunkturinstitutet samt Gunnel Bångman, SIKA och ordf. i ASEK-gruppen.
 
 
För mer information kontakta Ulf Perbo, BIL Sweden, tfn 08 700 41 12