BIL Sweden ger ris och ros till dagens miljöbilsförslag

BIL Sweden ser positivt på att Alliansen aviserar ett särskilt stöd för att introducera elbilar i stor skala på den svenska marknaden. Detta är nödvändigt för att påskynda utvecklingen då kostnaderna för batterierna fortfarande är höga. Vi delar Alliansens syn att elbilar är ett viktigt inslag i bilismens miljöanpassning. Däremot är BIL Sweden bekymrad över de märkliga förslag som Miljöpartiet presenterar.

Alliansens förslag

-I det fortsatta arbetet med miljöbilspolitiken är det viktigt att Alliansen snarast klargör vad som ska gälla för förmånsbeskattningen av miljöbilar och skattebefrielsen för alternativa drivmedel. Nuvarande regler för förmånsbeskattningen av miljöbilar gäller endast t o m år 2011. Eftersom en normal leasingperiod är 36 månader måste besked lämnas snarast. Vidare bör den framtida miljöbilspolitiken baseras på teknikneutralitet samt koldioxidgränser som tar hänsyn till antal sittplatser och transportkapacitet hos bilarna, säger Bertil Molden, vd för Bil Sweden.

-Utsläppen från nya bilar sjunker nu snabbt i Sverige. Tas hänsyn till vår höga andel etanol- och gasbilar har vi redan bland världens lägsta utsläpp av fossil koldioxid från nya bilar. Detta visar att den hittillsvarande prioriteringen av morötter före piskor är framgångsrik, säger Bertil Moldén.

Miljöpartiets förslag

BIL Sweden önskar däremot att Miljöpartiet tar del av de sammanställningar FN:s klimatpanel – IPCC – gjort av det vetenskapliga underlag som finns kring hur klimatpolitik bör bedrivas. Där förordas ett brett likformigt pris på alla utsläpp av klimatgaser och en politik som inriktas på att utjämna marginalkostnaderna för att minska utsläppen i olika sektorer. Miljöpartiets förslag innebär en motsatt inriktning. Medan priset för att släppa ut växthusgaser fortsätter vara mycket låga eller inget alls inom de 75% av alla utsläpp som skapas inom flyg, sjöfart, industri och elproduktion mm (i genomsnitt ca 20 öre per kilo koldioxid idag) skulle det förslag som Miljöpartiet presenterar driva fram ett extremt pris på koldioxidutsläpp inom transportsektorn, långt utöver vad IPCC visat vara nödvändigt för att klara klimatmålen. Detta skulle precis som IPCC visat skapa stora samhällsekonomiska skador och försvåra möjligheterna att nå de långsiktiga klimatmålen. Det skulle också drabba de svenska hushållen på ett oskäligt sätt.

-Förslaget om efterkonvertering av gamla bilar till alternativa drivmedel är också olyckligt eftersom det cementerar en gammal bilpark med sämre miljö- och säkerhetsprestanda, säger Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.