BIL Sweden justerar ned prognosen för lätta lastbilar under 2009

BIL Sweden reviderar ned sin prognos för nyregistrerade lätta lastbilar (högst 3,5 ton) under 2009 till 22 000 fordon. Den tidigare prognosen låg på 27 000. Den nya prognosen innebär en nedrevidering med 19 procent.

Skulle prognosen på 22 000 bli verklighet innebär det en minskning av registreringarna med hela 44 procent jämfört med 2008 års nivå på drygt 39 000 fordon.

- Bakgrunden till nedjusteringen av prognosen är att både registreringar och orderingång för lätta lastbilar utvecklats svagare än förväntat, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

- Marknaden för lätta lastbilar är en viktig konjunkturmätare och raset på lastbilsmarknaden tyder på en fortsatt svag utveckling av svensk ekonomi. Den ekonomiska krisen har lett till mindre behov av transporter för hantverkare och andra småföretagare vilket i sin tur minskar efterfrågan på lätta lastbilar, säger Bertil Moldén.

- Det finns ett stort behov av att införa stimulanser för att öka den ekonomiska aktiviteten i landet. BIL Sweden har vid upprepade tillfällen framfört förslag till regeringen om olika former av stimulansåtgärder för att dämpa nedgången på den för svensk ekonomi och sysselsättning så viktiga fordonsmarknaden, säger Bertil Moldén.

För mer information kontakta vd Bertil Moldén, tfn 08-700 41 10 eller 070-638 65 31.