Folkomrösta om hela infrastrukturpolitiken!

BIL Sweden delar den oro för trafikkaos och fördyringar som kan skapas om det oundvikliga byggandet av Förbifart Stockholm försenas genom en folkomröstning. Vi vet från en lång serie Demoskopundersökningar att nära 80% av Stockholmarna vill att Förbifarten byggs medan ca 10% är emot (se bifogade filer).

Om det ändå ska ordnas folkomröstningar om Förbifart Stockholm anser BIL Sweden följande:

• Det bör vara en nationell folkomröstning. Förbifart Stockholm är inte ett lokalt projekt utan har stor betydelse för företag och hushåll även utanför Stockholms län. Syftet är ju att gods och resor som inte ska till centrala Stockholm ska slippa köa sig fram på Essingeleden. Alla som påverkas av Förbifarten och som via sina skatter är med och finansierar projektet bör få delta i omröstningen. Lastbilstrafik från Finland, Norrland eller Gotland som ska ut i landet ska inte tvingas in i Stockholm.

• Folkomröstningar bör även ske om den nationella plan för framtidens infrastruktursatsningar som regeringen nyligen presenterade. Vägtrafiken står för 93% av antalet resor och 85% av alla resta kilometrar i Sverige. För gods gäller att ca 80% av allt gods och 60% av alla tonkilometrar transporteras på väg. Resten delas av små stödsystem som tåg, flyg, tunnelbana och båt. Den orimliga prioriteringen att satsa 56% av pengarna på tåg och endast 42% på vägtrafik som i praktiken betyder nästan allt för medborgarnas och näringslivets transporter bör prövas i en folkomröstning.

Läs mer om opinionen kring Förbifart Stockholms i länet och på kommunnivå under filer.
För mer information kontakta Ulf Perbo, vVD BIL Sweden, tel 0709-946363.