Kraftigt minskande andel nya dieselbilar för fjärde året i rad

Rekordåret på bilmarknaden 2016 blev det fjärde året i rad då andelen dieselbilar av den totala nybilsförsäljningen minskade. Sedan 2012 har andelen minskat från knappt 67 procent till drygt 52 procent av alla nyregistrerade bilar.

- Det är färre tjänstebilsförare som väljer diesel och fler som väljer laddhybrid, som oftast kombinerar elmotor med bensinmotor. Laddhybrider ger möjlighet till utsläppsfria vardagsresor samtidigt med full räckvidd för alla andra resebehov. Det hjälper både klimat, buller och luftkvalitet, så det är glädjande att fler upptäcker fördelarna, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Ökningen av andelen dieselbilar tog fart 2006, bland annat i samband med att partikelfilter blev standard och straffbeskattningen minskade. Nya snåla dieslar blev mycket populära både på marknaden och i klimatpolitiken, tack vare cirka 30 procent lägre bränsleförbrukning och 20 procent lägre CO2-utsläpp. Ökad dieselandel var en starkt bidragande orsak till att genomsnittsförbrukning och klimatutsläpp från svenska personbilar minskade så kraftigt under perioden.

- Vanliga bensinbilar blir nu också snålare, samtidigt som de senaste avgaskraven gör dieslarna något dyrare. Bland något äldre bilar är dieslarna fortfarande populära eftersom de oftare används ute i landet där driftsekonomin blir väldigt bra och städerna inte är lika täta, fortsätter Bertil Moldén.

Just nu diskuteras ett nationellt regelverk att kunna införa lokala miljözoner i Sverige. Det skulle i framtiden kunna innebära krav på Euro 6 för dieselbilar för att få köra centralt i vissa städer, vilket alla bilar från 2016 och alla bilar från 2017 och framåt klarar. Helt utsläppsfria zoner i mer begränsade områden har också föreslagits. Luftkvaliteten förbättras ändå, tack vare krav på nya bilar. BIL Sweden ser miljözoner som ett sätt att driva på förnyelse av bilparken ännu lite snabbare.

- Bilarna blir säkrare, renare och effektivare hela tiden. Man kan inte stänga ute folk som inte har råd med en ny bil från städerna, det är ju en fråga för politikerna, men det beror på när och hur kraven införs. Från fordonsindustrins sida klarar vi kraven, bara vi får framförhållning. Det gäller även förslaget på utsläppsfri zon. Där har vi batteribilar, vätgasbilar och olika typer av hybrider, som bör omfattas under förutsättning att de körs utan avgaser. Lösningar finns inom räckhåll för att säkerställa det i definierade områden, avslutar Bertil Moldén.

För mer information kontakta Bertil Moldén, 070-638 65 31.